ROCD, POCD, HOCD – pakkoajatukset eri aiheista

OCD-pakko-oireinen häiriö

”Huomasin katsovani tuota miestä, ei helvetti, värähtikö munissa samalla? En kai mä ole homo?”; ”Tuli yht’äkkiä mieleen ajatus, että kuristan lapseni! onko mussa joku salainen taipumus pahaan?” ”En kai mää saa jotain seksuaalisia ajatuksia noista lapsista? Jos mää olisin pedofiili, niin se olisi pahinta mitä voi tapahtua!” ”Sainko HIV tartunnan, kun koskin siihen tahraan bussissa? Mun on pakko mennä testeihin…”

Tässä muutama pakkoajatus erilaisista aiheista. Pakkoajatus on sellainen ajatus jota et haluaisi kokea, mutta joka tulee kutsumatta. Se on silti vain ajatus. Pakkoajatus on toki tietynlainen ajatus, se on yhdenlainen spontaani ajatus ja yleensä sillä ei oikeasti ole mitään sen kummempaa merkitystä kuin muillakaan niillä tuhansilla ajatuksilla joita mielemme käsittelee vuorokauden aikana. Sinä ja minä saamme päivän mittaan kaikenlaisia ajatuksia ja impulsseja, osa niistä ajatuksista on positiivisia, osa neutraaleja ja osa kielteisiksi koettuja. Yhteinen tekijä noille ajatuksille on, että ne ovat spontaaneja, kutsumattomia. Niitä voi siksi kutsua myös tunkeileviksi ajatuksiksi ja jos koet, että huomaamasi ajatus on kielteinen tai jollain lailla paha, epämiellyttävä, niin sitä voi kutsua nimellä pakkoajatus. Oikeastaan ajatus on pakkoajatus vasta, jos koet sitä toistuvasti ja se alkaa ahdistaa sinua. Edellä olevat esimerkit ajatuksista ovat sellaisia joita moni potilaani/asiakkaani on kokenut toistuvasti ja jotka aiheuttavat kokijalleen ahdistusta. Ne ovat siis pakkoajatuksia.

Paitsi että pakkoajatus on spontaani ja pahana koettu, se on myös sellainen ajatus tai idea, jota et oikeasti missään tapauksessa halua toteuttaa, kokea tai tehdä. Jos siis olet rauhaa rakastava ja kammoat väkivaltaa, niin sinun kohdallasi pakkoajatus olisi todennäköisesti väkivalta-teemainen. Jos olet hankkimassa lapsia ja sinulla on taipumusta pakko-oireisiin, niin mitäpä muuta pakkoajatuksia kokisitkaan, kuin juuri väkivaltaisia ajatuksia jotka kohdistuvat lapsiin – tai ehkä seksuaalisaiheisia pakkoajatuksia – lapsiin kohdistuvia. Nämä ajatukset väistämättä aiheuttavat ahdistusta ja sitten kaikenlaista välttelevää käyttäytymistä: teet mitä tahansa välttääksesi noita ajatuksia, alat pelätä niitä ajatuksia ja mielesi alkaa antaa niille kaikenlaisia pelottavia tulkintoja: ”Entä jos oikeasti haluankin…?” Siinä vaiheessa viimeistään, kun alat ajatella noita ”Entä jos?” ajatuksia on ahdistuksesi jo noussut sietämättömäksi ja teet nyt kaikkesi varmistaaksesi, että mitään pahaa ei tapahdu ainakaan sinun ’välinpitämättömyytesi’ takia. Koetat lopettaa pakkoajatukset, alat vältellä tilanteita missä pakkoajatukset voivat ilmetä, alat korvata pakkoajatukset ’neutraaleilla’ ajatuksilla, teet kaikenlaisia oheistoimintoja, siivoat, lenkkeilet…mitä tahansa, kunhan pääset hulluista ajatuksista eroon. Lopulta alat pelätä myös omaa ahdistustasi ja haet rauhoitusta. Elämä alkaa olla yhtä taistelua pakkoajatuksia vastaan, ahdistusta vastaan – ja tästä taistelusta on tullut elämän sisältö. Mutta eihän niin pitänyt olla! Elämässäsi on ihan muut asiat jotka merkitsevät sinulle oikeata elämänsisältöä. Pakkoajatus – (tai muut pakko-oireet) on sellainen kiusaaja, joka on alkanut määritellä sinun elämääsi, mihin pitää keskittyä ja mitä pitää ehdottomasti varoa. Mutta juttu on näin: sinun pakkoajatuksesi on valehtelija. Se käskee sinun pestä käsiäsi kolmesataa kertaa päivässä, muuten et muka selviä, tai jotain pahaa tapahtuu. Se käskee sinun tarkistella seksuaalista suuntautumistasi aina kun olet tekemisissä ihmisten kanssa, varmistaa, että et vain saa väkivaltaista ajatusta, muuten muka paljastut joksikin mitä et halua…lopulta et muuta ehdikään, kuin tarkistella ja varmistella – ja ahdistus senkun jatkuu.

Onneksi tuo pakkoajatus-kiusaaja voidaan häätää sinun päästäsi johtajan paikalta. Huomaa: en sano, että häädämme ajatuksia. Sanon vain, että se kiusaaja nimeltään pakkoajatus-noidankehä voidaan panna oikeaan paikkaansa. Sen ei tarvitse antaa kiusata sinua loputtomasti. Sinä voit oppia, että pakkoajatus on vain ajatus siinä kuin muutkin ajatukset – lopputulos on, että pakkoajatus ei enää ole pakkoajatus, vaan vain ajatus. Ahdistus lievenee. Pakkotoimien, välttelyn ja kaikenlaisten varmistelujen tarve vähenee. Jotta tähän päästään pitää silti tehdä joitakin juttuja aika ovelasti. Puhutaan siedätyksestä. Sitä me juuri teemme CBT terapiassa: siedätämme sinut niin, että ajatusten merkittävyys ja ahdistavuus vähenevät. Mutta tämä tehdään tietyllä tavalla. Jos lähdet siedättämään itseäsi ajatuksille väärällä tavalla, niin on todennäköistä, että huomaamattasi käytät juuri niitä keinoja, joita se sinun pakkoajatus-kiusaajasi kuiskuttelee sinulle. Samoin jos teet siedätystä vain siedätyksen vuoksi, mutta et samalla huolellisesti ja asteittain jätä varmisteluja, tarkistelua ja välttelyä, niin teet itsellesi vain karhunpalveluksen. Pakkoajatukset saavat mielessäsi vain lisää merkitystä ja pelkäät ahdistusta entistä enemmän. Kysy kokeneelta CBT terapeutilta, miten voit päästä pakkoajatusten herruudesta ja kaikenlaisen pakko-oireilun herruudesta. Huomaa, että terapeutin on oltava kokenut paitsi CBT terapiasta, myös nimenomaan pakko-oireiden (pakko-oireinen häiriö) hoidosta.

Huomasitko, että alussa olevat esimerkit pakkoajatuksista ovat kaikki eri teemoista? Ensimmäinen on seksuaalisuus-teemainen pakkoajatus, seuraavaa väkivaltaisuus-teemainen, kolmas ehkä kokijalleen kaikkein pelottavin, pedofilia-teemainen pakkoajatus ja viimeinen on teemaltaan likaaminen, sairastuminen, tartuttaminen. Pakoajatukset saavat noiden aiheiden lisäksi monia muita muotoja ja niiden seurauksena kärsijä kokee pakottavan tarpeen suorittaa erilaisia pakkoajatukseen liittyviä pakkotoimia, tai rituaaleja. Jos esimerkiksi pakkoajatus koskee käsien likaisuutta (tartunta!!), niin on ihan ymmärrettävää, että ihminen silloin kokee valtavaa tarvetta juuri käsien pesuun.

Koska seksuaalisuuteen liittyviä pakkoajatus-oireita on aika vähän käsitelty asiallisesti, ja koska moni ammattilainenkin kokee ne jotenkin hankaliksi hoitaa, päätin kirjoittaa muutaman artikkelin aiheista. Muita hankaliksi koettuja aiheita ovat juuri pedofilia- teemaiset pakkoajatukset, väkivaltaiset pakkoajatukset ja parisuhde-teemaiset pakkoajatukset. Voit siis odottaa minulta lähiaikoina artikkeleja jotka käsittelevät erityisesti näitä pakko-oireita.

Siihen asti: otahan rennosti ja käy katsomassa miten OCDta voidaan hoitaa ja mitä tarkoittaa CBT
https://ocd-clinic.com/
OCD-pakko-oireinen häiriö

8 Comments

  • Kokokanel

    Reply Reply April 10, 2018

    Moi Ari,

    Ongelmani on pettämiseen liittyvät pakkoajatukset. Taustalla on yleistynyt ahdistuneisuus. Vuosia sitten, edellisessä suhteessani, sorruin kerran pettämään. Ehkä se oli myös minulle keino repäistä itseni irti epätoivoisesta tilanteesta ja toimimattomasta suhteesta. Joka tapauksessa niin kävi, enkä ole asiasta ylpeä.

    Nykyisen kumppanini kanssa olen ollut muutaman vuoden ja suhteemme on hyvä. Ihan viime aikoina minulle on alkanut tulla pakkoajatuksia pettämisestä: entä jos annan tässäkin suhteessa annan asioiden kehittyä siihen, että lopulta petän ja sitten pilaan kaiken? En siis todellakaan halua pettää, mutta pelkään että niin vain käy. Pelkään, että minussa on jotain vialla, koska olen ennenkin pystynyt pettämään.

    Olen tämän takia nykyään tuntosarvet pystyssä koko ajan: “Katsoiko tuo henkilö minua sillä silmällä, jos katsoi niin miten reagoin? En kai halunnut seksiä hänen kanssaan?” “Meikkasin ja pukeudun nätisti töihin aamulla. En kai vain oikeasti halua pettää kumppaniani jonkun työkaverin kanssa?” “Uskallanko mennä illanviettoon? Entä jos joku tulee iskemään minua, olenko silloin antanut ymmärtää jotain ja kenties salaa halunnutkin sitä?” “Tuo henkilö on mielestäni viehättävä, miksi minusta tuntuu tältä, olenko nyt pettäjä?”

    Ehkä joku tässä tilanteessa alkaisi pukeutua säkkiin ja välttää kaikkia tilanteita, joissa minkäänlainen flirtti tai säpinä ihmisten välillä voisi tulla kyseeseen. En kuitenkaan usko sen olevan ratkaisu mihinkään. Tuntuu että minun on nykyään vaikea asettaa itselleni terveitä ja fiksuja rajoja, koska tunnen syyllisyyttä ihan kaikesta ja pelkään, että tulen pettämään.

    Mikä neuvoksi?

  • Poika

    Reply Reply December 17, 2018

    Moi. Kärsin kamalasta pelosta skitsofreniaa ja psykoosia kohtaan ja ongelmani ovat myös pakkoajatukset. Joten kysyisin onko aivan tavallista että ihminen kuulee omat ajatuksensa esim.kaupassa miettii että vielä piti ostaa maitoa niin kuulee sen ajatuksena pään sisällä tai kun lukee
    jotain niin kuule oman äänensä pään sisällä ja musiikki jää myös luuppaamaan päähän. Ja niihin pakkoajatuksiin olenko käsittänyt oikein että pakkoajatukset ovat ihan tuulestatemmattuja tai siis että ne tulevat päähän tuosta noin vaan vaikka niitä ei erikseen ajattelisi koska minulle tulee juuri kamalia pakkoajatuksia esim.”nyt tapan tuon kaverin” mutta ne pakkoajatukset kuuluvat juuri sillä samalla ajatuksen äänellä josta aiemmin mainitsin ja tämä ahdistaa ja pelottaa todella paljon joten onko nämä jotain ääniharhoja vai aivan tavallista paniikkihäiriötä,ahdistusta ja pakkoajatuksia vai olenko sekoamassa? Ahdistus ja stressi on aivan jäätävää…

    • Ari

      Reply Reply December 18, 2018

      Moro poika. Pakkoajatukset tosiaankin tulevat tuosta vaan, ilman mitään syytä. Pakkoajatuksen voi tietenkin laukaista jokin tilannekin, esim. jos ajat autoa niin voi tula pakkoajatus: “ajan toista autoa päin”. Pakkoajatuksen tekee pakkkoajatukseksi se, että sitä ajatusta alkaa pelätä ja siten vältellä. Muuten se olisi vain ahdistava ajatus joka menee ohi…

      Se, että kuulet ajatuksesi ääninä on mitä todennäköisimmin myös vain pakkoajatus. Sanoit, että ääni on pääsi sisältä – ei siis tule ulkoa. Koska näin on niin on melko varmaa, että tosiaankin kyseessä ovat pakkoajatukset. eikä varsinainen ääniharha.

      Olennaista hoidon kannalta on, paljonko oikeasti uskot niihin ajatuksiisi ja siihen, millaisen merkityksen annat niille. Jos uskot, että ne ovat totta, niin silloin – edelleen todennäköisesti silti kyseessä on pakkoajatukset – kehotan hakemaan apua kokeneelta terapeutilta (CBT) koska muuten et todennäköisesti pääse pelosta. Ongelmaksi saattaa tulla, että Suomessa on niin kovin heikko taso pakkoajatusten hoidossa ja voi olla vaikea löytää kunnon terapeutti. Mutta kyllä niitä toki on, kysy, että onko terapeutti kokenut nimenomaan pakkoajatusten hoidosta ja käyttääkö hän ERPtä hoidossa – tämä on tärkeää, koska pelkkä ns kognitiivinen työ ei riitä. Mutta yhtenvetona: mitä todennäköisimmin kärsit ahdistavista ajatuksista jotka ovat muuttuneet pakkoajatuksiksi juuri siksi kun pelkäät niitä. Tästä pääsee tehokkaalla CBT terapialla. Toki pitää tehd kunnon huolellinen arvio, että saa selkeämmän kuvan ongelmastasi.
      Lisää tietoa CBT terapiasta saa täältä:

      https://ocd-clinic.com/

      Terveisin
      Ari

      • Poika

        Reply Reply December 18, 2018

        Hei ari kiitos nopeasta vastauksestasi! Huojentavaa kuulla että nämä olisivat juuri vain niitä samoja pakkoajatuksia joita on ollut ennenkin.Kaikki tämä sama pelko skitsofreniasta, psykoosista ja pakkoajatuksista palasivat taas hyvän kevään ja kesän jälkeen… Kysyisin vielä että onko paniikkihäiriö periytyvää? Lähisukulaisellani on paniikkihäiriö ja itse kärsin juuri tuosta hulluksi tulemisen pelosta joka käsittääkseni on yleinen pelko paniikkihäiriössä..

  • Ari

    Reply Reply December 18, 2018

    Moikka,

    kyllä ahdistus yleensä, tai siis taipumus olla liian ahdistunut – mukaanlukien paniikkihäiriö- on periytyvää. Eri asia on, että perityykö se taipumus ahdistua geneettisesti, niinkuin esimerkiksi taipumus sairastua 2 tyypin diabetekeseen oletettavasti voi. Mielestäni tälle ei edes tarvitse saada 100% vastausta. Niinkuin ei sillekään, että onko diabetes osittain perittyä vai täysin hankittua. Kokemukseni on, että taipumus reagoida ylenmääräisellä ahdistuksella perityy lähinnä niin, että opit tietynlaisen tavan reagoida. Tähän liittyy esimerkiksi taipumus suhtautua epävarmuuteen. jos on kotona oppinut, että epävarmuus on mahdoton asia kestää, niin varmaankin aina ahdistuu, kun kuitenkin väistämättä kohtaa epävarmuutta. (kuten esimerkiksi kysymyksen: mitä tämä merkitsee, kun “kuulen oman ajatukseni?”…) Mieli hakee varmuutta, ja kun se ei sitä saa, ahdistus nousee…eli opettele sietämäään ajatuksesi, ne “äänet” äläkä pyri 100% varmuuteen..vähitellen niiden merkitys vähenee – ja siten luultavasti niiden esiityvyyskin – loppujen lopuksi kun unohdat ne.

    • Poika

      Reply Reply January 6, 2019

      Kiitos ari aiemmasta vastauksesta! Kysyisin taas kun jälleen kaikki alkoi olla jo parempaan suuntaan ahdistuksen kanssa kunnes minua alkoi ahdistamaan tämä ajatuksen ääni ja aloin miettimään kuulenko nämä ajatukseni varmasti pään sisältä sillä samalla ajatuksen äänellä vai onko tämä ääniharhoja ja että kuulenko ne ulkoisesti no tästä ahdistus ja pelko kasvoi valtavasti ja olo muuttui epävarmaksi nyt ahdistus ja paniikki ovat jäänneet niinkuin päälle mietin ja pelkään tätä 24/7.. Ja olo on käsittämättömän vaikea ymmärän toki että nämä ovat sitä samaa ajatuksen ääntä mutta samalla on pelko että onko sittenkään? Onko sittenkään kuulenko ajatukset sittenkin ulkoisesti? Ja tästä tulee epävarma olo ja ahdistus siitä senkun lisäntyy.. Minulla oli sama pelko vuosi sitten mutta se kesti silloin vain muutaman päivän ja unohdin koko asian ja tiesin että samaa ajatuksen ääntä ja pelko poistui mutta nyt on sitten todella ahdistava olotila koko ajan.. Mutta kaikki tämä alkoi jälleen siitä kun aloin itse miettimään tätä.. Mutta osaatko sanoa onko tämä ocd:tä, paniikkihäiriötä vai olenko nyt todellakin sekoamassa? Ja onko vinkkejä miten tästä jatkuvasta pelosta ja ahdistuksesta ja asian miettimisestä pääsisi eroon? Jos en siis ole sekoamassa.. Toivottavasti voisit vastata pian terv. Todella pelokas poika..

      • Ari

        Reply Reply January 8, 2019

        Moro,

        ymmärrän, että olet peloissasi ja haluaisit varmuutta, että kaikki on hyvin, etkä ole sekoamassa tai kärsi hallusinaatioista. Kuitenkin juuri se, että vaadit 100% varmuuden aiheuttaa lisää ahdistusta. Miksi? Siksi, että 100% varmuutta ei ole. Riittävä varmuus on, mutta ei absoluutttista varmuutta. Kun et ole ihan varma niin mitä teet? Kuulostelet niitä ajatuksia ja ääniä. Tarkkailet oloasi. Tarkkailemalla pidät itsesi jatkuvassa yliherkkyyden tilassa – tämä lisää pelkojesi merkitystä mielessäsi ja ahdistus lisääntyy. Koeta hyväksyä se, että ei ole varmuutta. Ei meillä kellään. Katsopa mitä vastasin eräälle toiselle joka kysyi jatkuvasta murehtimisesta joka liittyi epäavarmuuteen ja pakkoajatuksiin.

        https://paniikkihairio.fi/jatkuva-huolestuneisuus-murehtiminen-ja-asioiden-obsessiivinen-pyorittely-marehtiminen-miten-niista-paasee/

        Terveisin ari

        • Poika

          Reply Reply January 10, 2019

          Moi kiitos jälleen kerran pikaisesta vastauksesta!

Leave A Response

* Denotes Required Field