Miksi sinua jännittää ja ahdistaa huomion keskipisteenä oleminen?

Mask

Miksi sinua jännittää ja ahdistaa huomion keskipisteenä oleminen? Miksi huomio pelottaa ja puhujalava tuntuu kauheammalta kuin benji hyppy? Mitä vaaraa siinä muka on? Tai jos olet työmaalla tai koulussa porukan huomion kohteena, niin miksi koet ahdistusta, miksi ajatukset kangistuvat ja haluat vain paeta, tai ainakin pitää suusi kiinni? Kaikki tämä vaikka rationaalisella mielelläsi tiedät, että oikeasti mitään vaaraa ei ole…silti huimaa,  ääni tärisee, suorituskyky laskee…

Vastaus piilee siinä, että siinä tilanteessa et ajattele ja toimi sinä, vaan sinun sisäinen apinasi.

Sisäisellä apinalla tarkoitan tässä ns. emotionaalista mieltäsi. Kaikilla eläimilläkin on emotionaalinen mieli (mutta ei sitä meidän rationaalista mieltämme) jonka pääasiallinen tehtävä on huomata vaarat ja pitää yksilö turvassa ja hengissä. Sen takia koira hyökkää tai pakenee tai alistuu vaistonvaraisesti, reaktio riippuu oletetetun uhkan määrästä. Sen takia sinä pakenet ja välttelet tilanteita missä ehkä olisit huomion tai arvostelun kohteena – koska apinasi tulkitsee sen uhkaksi.

Tuo apina on erittäin voimakas ja nopea. Se on paljon voimakkaampi kuin sinä, etkä voi, vaikka kuinka yrittäisit, nujertaa sitä mielesi voimalla.

Sisäinen apinasi panee sinut jännittamään etukäteen esiintymistä, porukan keskellä olemista, toisten mahdollista kielteistä arvostelua jne. Se voi saada sinut vapisemaan jo pelkästä ajatuksesta, että pitäisit esitelmän työmaalla tai edes sanoisit mielipiteesi työmaakokouksessa. Kaikki siksi, että apinasi arvioi tilannetta – ja tulkitseee sen uhkaksi.

Monelle sisäinen apina laukaisee sarjan ahdistusreaktiota sellaisista asioista mitkä monelle muulle ovat tavallisia, jokapäiväisiä, eivätkä edusta heille mitään uhkaa. Esimerkiksi junaan tai bussiin meneminen, tai missä tahansa paikassa oleminen, mistä näyttäisi olevan vaikea paeta tarvittaessa, aiheuttaa sietämättömän ahdistusreaktion monelle joiden sisäinen apina on herkistynyt tälle ’uhkalle’.

Haluatko voittaa sisäisen apinasi?

Kuten sanoin, se apina on valtavan voimakas ja paljon nopeampi kuin sinä, se on alkukantainen ja toimii vaistona, pitäen sinut hengissä…et voi voittaa sitä voimalla, etkä pääse sitä pakoon.

Voi silti kesyttää apinasi! Voit auttaa sitä olemaan yheistyössä rationaalisen mielesi kanssa. Voit opettaa sen reagoimaan eri asioihin tai olemaan reagoimatta – ja voit jopa oppia käytämään hyväksesi sen voimaa.

Kognitiivinen terapia tekee juuri tätä. Kognitiivinen terapia auttaa rationaalista mieltäsi olemaan yhteistyössä emotionaalisen mielesi kanssa aivan uudella tavalla. Apinasi oppii olemaan tulkitsematta kaikkea ennen pelkäämääsi uhkaksi, joten se ei enää katso tarpeelliseksi reagoida. Kognitiivinen terapia ei taistele apinasi kanssa, vaan ottaa sen pelot huomioon, kyseenalaistaa ne yhteistyössä sen kanssa – ja siten rauhoittaa sen. Lopuksi kognitiivinen terapia voi autta sinua – ei enää pelkäämään- vaan käyttamään sisäisen apinasi valtavaa voimaa hyväksesi, jolloin saavutat tavoitteitasi ja suoritat paremmin kuin koskaan.

Jos haluat kokeilla miten voit rauhoittaa emotionaalisen mielesi, olla sen kanssa yhteistyössä ja päästä peloistasi, niin ota yhteyttä ‘varaa terepiaa’ sivulla.

Terapiaa

2 Comments

  • laura hiltunen

    Reply Reply November 19, 2015

    Hei minulla on varmaan sosiaalisten tilanteiden pelko tai jotain sellaista. Joka kerta pelkään sitä että minä olen huomion keskipisteenä tai jos minun nimeni edes sanotaan vaikka jossain isommassa porukassa niin pelästyn sitä jotenkuten ja tuntuu että sydän pomppaa ulos ja kuumottaa varsinkin naaman alueella eli varmaankin punastun ja se on tosi epämiellyttävää tai jo vaikka jossain missä on paljon ihmisiä voi esim yhtäkkiä alkaa kuumottaa ihan hirveästi.olen huomannut että yritän vähän olla varovainen jos olen sellaisissa tilanteissa jossa tiedän että voi tulla ne epämielyttävät oireet ja pelkään sitä että muut näkee sen minussa että ahdistaa ja jos olen punainen.pelkään juuri sitä huomion keskipisteenä olemista.juuri jossain isommassa porukassa jos on niin en haluaisi että joutuisin paljon puhumaan kun voi olla että siinäkin jotenkin pelästyn ja alkaa taas kuumottaa. Haluan sen tunteen pois se on ollut jo minulla pitkään

    • Ari

      Reply Reply November 20, 2015

      Hei Laura,

      ymmarrettavasti haluat ahdistavan tunteen pois – jotta voit sitten ottaa rennommin sosiaalisissa tilanteissa, ja vaikkapa esiintya luontevammin jne…

      Se kylla onnistuukin jos kyseenalaistat omia pelkojasi – sita miten ajattelet toisten arvioivan sinua ja oireitasi. Ja teet asioita vaikka ahdistaa ja halutaisi olla vain hiljaa ja taustalla…nimittain jos oikeasti haluaisit pystya olemaan esilla.

      Asian korjaaminen ei kuitenkaan onnistu niin, etta ensiksi koetat paasta ahdistavasta tunteesta ja oreista – ja sitten esiintya. Noidankehaa on alettava katkoa toisesta kohtaa: niinkuin mainitsen ylla, siita mita teet ja miten ajatelet. Tama kulostaa pelottavalta, mutta juuri niin (paradoksaalisesti) tekemalla monet ovat paasseet turhasta sosiaalisesta jannittamisesta.

      Huomaa, etta sosiaalisten tilanteiden pelko on eri asia kuin paniikkihairio – vaikkakin sosiaalisten tilanteiden pelkoon saattaa liittya paniikkikohtauksia. Sosiaalisten tilanteiden pelossa pitaa kuitenkin juuria pois juuri se nimemomainen pelko, etta sinua jotenkin arvioidaan ja tarkkaillaan kielteisesti, ja etta pelkaamasi oireet herattavat valtavasti huomiota ja sitten lisaksi estavat (muka) sinua suorittamasta. Tama vaatii erilaisia altistuksia ja muutosterapiastrategioita kuin paniikki, mutta periaatteessa onnistuu samalla perusstrategialla: pelko kohdataan.

      Moni kysyy minulta, etta miten se pelko sitten kohdataan ja annan kylla blogissa jonkin verran vastauksia ja vinkkeja joista voi olla hyotya, mutta totuus on, etta en voi antaa kovin kattavia vastauksia tassa foorumissa, enka varsinkaan terapiaa. Terapiaa tarjoan kylla sitten

      http://paniikkihairio.fi/ota-yhteytta/

      sivun kautta – ja myohemmin (joulun jalkeen) tarjottavissa sosiaalisen jannittamisen tyopajoissa joka tulee olemaan halvempi vaihtoehto kuin terapia, mutta kuitenkin paljon tukevampi kuin pelkka itseapu.

      Jos siis kinnostaa, niin tarkkaile sahkopostia jota ehka lahetan jossain vaiheessa joulun jalkeen – ja tarjoan mahdollisuutta liittya tahan.

      Kannattaa muuten ehka vilkaista mita juttelin nimimerkin nainen 24 kanssa artikkelin yhteydessa

      http://paniikkihairio.fi/miksi-yritykset-paasta-psyykkisesta-pahasta-olosta-kuten-depersonalisaatiosta-masennuksesta-ja-ahdistuksesta-vain-pahentavat-oireita/

      Ari

Leave A Response

* Denotes Required Field