Kuinka lopettaa esiintymisjännitys ja kohottaa itseluottamusta? – kesytä sisäinen apinasi

carnival of VeniceMiten saisin lisää itseluottamusta? Miksi tunnen aina pakonomaista tarvetta miellyttää toisia? Miksi olen huolissani siitä, mitä muut ajattelevat? Miksi koetan aina tehdä vaikutuksen? Miksen voi vain olla oma itseni? Miksi jännitän ja ahdistun?

Moni älykäs ihminen pohtii noita asioita. Järkesi, so. ”rationaalinen mielesi” tietää, että kukaan ei tuomitse sinua kun puhut työmaalla ryhmälle työkavereita tai koulussa oppilastovereille, ja silti ahdistut. Pelkäät etukäteen sitä miten punastut ja änkytät…ja seuraus on, että väistämättä suorituskykysi laskee, vaikka juuri nyt sen pitäisi olla parhaimmillaan – ja olet jännittynyt nimenomaan suorittaaksesi hyvin! Mikä paradoksi!

Otetaan hiukan takaisin: Tosin on mahdollista, (itse asiassa todennäköistä) että joku joukossa ei oikeasti pidä sinusta (perustuu tutkimuksiin: keskimäärin yksi viidestä aina vihaa meitä – riippumatta mitä teemme; yksi viidestä rakastaa meitä ja loput ovat realisteja) ja silloin mitä tahansa teetkin, mikään ei muuta hänen asennettaan. Mutta alkaako hänkään silti heitellä tomaatteja? Ei kai. Ja: jos joku siis päättää olla pitämättä sinusta ja päättää olla aina pahalla tuulella sinut jo nähdessäänkin, kokee hengenahdistusta ja saa verensyöksyn, niin sehän on tuon henkilön ongelma, ei sinun. Joka tapauksessa eksyimme aiheesta: Kaiken kaikkiaan ja yleisesti ottaen kaikki yleisössä tai tovereitten joukossa 1. haluavat vain, että sinä onnistut 2. kokevat samaa jännitystä, ainakin jos joutuvat pramille, lavalle, yleisön eteen.

Kukaan ei oikeasti halua riistää sinulta henkeä tai edes uraa jos jännität ja osoitat jännittämisen merkkejä, varmaankin päinvastoin: he samaistuvat ja tuntevat myötätuntoa.

Miksi siis, vaikka rationaalinen mielesi tietää tuon, silti vapiset kuin haavanlehti, jännität, koetat lukea toisten ajatuksia spotataksesi kaikki mahdollinen kielteinen arvostelu jne…ja näin teet tilanteen itsellesi aina vaikeammaksi. Eikö järkesi voi voittaa sitä emootiota, tunnetta, pelkoa?

Vastaus on: ei voi.

Järkesi ei voi voittaa tunteeseen perustuvaa ajatteluasi. Ei ainakaan voimalla ja päättäväisyydellä.

Syy on siinä, että ns. ’emotionaalinen mielesi’ on ainakin 5 kertaa voimakkaampi ja paljon nopeampi reagoimaan kuin rationaalinen mielesi. Emotionaalinen mieli käynnistää sarjan automaattisia reaktiota jotka ovat ”vaistoja”.  Tunnetuin noista vaistoista on varmaankin ”taistele tai pakene” reaktio.

Emotionaalinen mieli ja rationaalinen mieli ovat kaksi eri itsenäistä osaa mielessäsi. Biologisesti voidaan yksinkertaistaen sanoa, että emotionaalinen mieli sijaitsee ”limbisessä aivossa” ja rationaalinen mieli otsalohkossa.

Emotionaalinen mieli (tai siis limbinen järjestelmä) on se osa aivoja joka varmistaa, että pysyt hengissä ja olet turvassa. Se huomaa kaikki potentiaaliset vaarat, on aina valmiina viemään sinut turvaan, se käynnistää kaikenlaisia reaktiota ja panee sinut epäilemään kaikkea. On parempi olla epäilevä kuin kuollut… Se on sinun sisäinen apinasi! Emotionaalinen mieli, ”apina”, toimii aina siten, että se huomaa ensin mahdollisen uhkan, ilman muuta arvioi kaiken uhkaksi, sitten se reagoi.

Emotionaalinen mieli panee sinut reagoimaan ja ajattelemaan mustavalkoisesti, paranoidisesti, pelkäämään arvostelua jne. Se tekee aina ensin arvion (minkä se sekoittaa faktaksi) ja sitten hakee todisteita tukemaan jo ennalta päätettyä arviota. Se ei ole kovin älykäs, mutta valtavan voimakas se on.

Rationaalinen mieli taas on sinun ihmisesi. Se on oikea sinä. Se punnitsee ensin faktoja ja tekee vasta sitten johtopäätöksiä. Se haluaa yleensä yhteistyötä, rauhaa, sopeutumista. Se on joustava, älykäs, huumorintajuinen… Se on kaikkea mitä apina ei ole. Se on se – oikea sinä – minkä haluaisit tuoda esiin. Rationaalinen mieli ei ole mustavalkoinen (olet joko täydellinen tai roska; tehtävä on joko menestys tai ei mitään; ihmiset ovat joko hyviä, tai pahoja…) vaan se on rationaalinen. Se ei ratkaise tunteisiin tai oletuksiin perustuen vaan faktoihin, se ei ole paranoidinen, vaan tiedonhaluinen.

Kun olet tilanteessa, missä koet joutuvasi mahdollisen arvioinnin – tai arvostelun kohteeksi, silloin sisäinen apinasi huomaa ”vaaran” – ja reagoi, voimakkaasti ja nopeasti. Se käynnistää joukon mekanismeja joiden tarkoitus on viedä sinut turvaan. (Sydän hakkaa, mieli keskittyy vain vaaraan eikä voi ajatella muuta, huomaat kaikenlaisia merkkejä uhkasta…) Siksi se ei neuvottele rationaalisen mielesi kanssa, joka on toivottoman hidas vaaratilanteessa, vaan se ottaa ylivallan, etkä mahda mitään. Sanalla sanoen, apina kaappaa vallan ja sinä seuraat.

Kuitenkin hyvä uutinen on, että tuolle emotionaaliselle vaistonvaraiselle reaktiolle on tehtävissä paljonkin. Et voi “voittaa” sitä taistelemalla tai teeskentelemällä, että ongelmaa ei ole. Et myöskään voita sitä vain dumppaamalla ne oireet joita koet, esimerkiksi käyttämällä rauhoittavia…se on vain reaktion itsensä laimentamista, apina on silti aina valmiina…

Ratkaisu on tämä: Voit päästä sisäisen apinasi kanssa yhteistyöhön! Voit kesyttää sen apinan opettamalla sille, että vaara on oikeasti olematon ja sen ei tarvitse reagoida.

Voit sitten tehdä sellaista mitä huippusuorittajat osaavat: voit valjastaa tuon uskomattoman voimakkaan ”otuksen” yhteistyöhön kanssasi, ja käyttää sen voimaa -ohjatusti- suorittaaksesi paremmin kuin koskaan! Tämä on salaisuus minkä moni huippu-urheilija on oppinut. Tiedän lavakoomikoita jotka ovat kärsineet kaikenlaisesta paniikista ennen esitystä, mutta sitten oppineet käyttämään emootion voimaa hyväkseen. Moni on saanut takaisin todellisen minänsä ja itseluottamuksensa joka on vuosia piiloillut apinan takana koska apina on kaapannut vallan. Pelko on muutettu energiaksi.

Etkö sinäkin haluaisi lopettaa taistelun sisäisen apinasi kanssa, ja sen sijaan saada käyttöösi tuo voima, joka on ainakin viisinkertainen omaasi verrattuna?

Kognitiivista terapiaa joka voi kesyttää apinasi

http://paniikkihairio.fi/ota-yhteytta/

lue myos:

http://paniikkihairio.fi/esiintymisjannitys-itseluottamuksen-puute-ujous-mita-niille-voi-tehda/

4 Comments

  • Milla

    Reply Reply February 11, 2015

    Luulin, että kognitiivisessa psykoterapiassa juurikin voitetaan mielen voimalla tunne? Mutta ei taidakaan olla niin yksiselitteistä? Joka tapauksessa, kiitos taas valaisevasta jutusta!

  • Ari

    Reply Reply February 11, 2015

    Joo, kylla kognitiivinen psykoterapia auttaa “voittamaan tunne mielella”, mutta siina ei koeteta vakisin muuttaa emotionaalista reaktiota toisenlaiseksi.

    Reaktio itsessaan on hyva. Pyrimme auttamaan emotionaalista mielta ymmartamaan paremmin, etta mika on uhka ja mika ei. Siten “voitamme sen tunteen”, ja saatamme kaantaa emotionaalisen reaktion hyodyksemme. Tastahan olen kirjoittanut paljonkin.

  • Aliisa

    Reply Reply November 27, 2015

    Olen lapsesta asti pelännyt esiintymistä vain sen takia, että tiedän tulevani punaiseksi. Yläkoulussa tilanne rauhoittui ja sain itseluottamusta. Mutta nyt taas lukiossa asiat ovat pahentuneet. Pelkään punastuvani niin paljon, että se voi tapahtua vaikka minuun ei kiinnitettöisiin mitään huomiota. Luokan edessä esiintymienn tuntuu melkein pahemmalta jo kuin kuolema.
    Olen yritäänyt käyttää paljon kaikenlaisia meikkejä sun muita, mutta silti melkein joka päivä kuulen “taas olet punainen”. Eli mninun pelko tulee siitä, että mitäs jos tulen punaiseski- ajatuksesta.
    Olen ruvennut välttelemään tilanteita, missä on enenmmän kuin minä ja joku toinen. Jos juttelen kaksin jonkun kanssa, niin ei se tunnu jännittävältä, mutta jos on yksiskin enenmmän niin sitä ollaan tomaatteina taas. Haluaisin niin kovasti päästä siitä eroon.

    • Ari

      Reply Reply December 11, 2015

      Hei Aliisa,

      On ymmärrettävää, että haluat päästä punastumisesta eroon.
      Kuitenkin, mietihän: jos pääset punastumisen PELOSTA eroon, niin eikö se olisi vielä parempi?

      Ajattele asiaa: miksi punastut?

      Eikö niin: koska sinua jännittää ja pelottaa. Mikä sinua pelottaa? Varmaankin aika lailla se punastuminen. Kyseessä on itseään vahvistava kehä.

      Punastuminen on vain yksi pelkoreaktion ’oire’…oikeasti se ei ole mikään oire, vaan vain loistava reaktio joka menee päälle kun pelko aiheuttaa verenkierron lisääntymisen. Mutta sinä koet sen ’oireeksi’ jostain pahasta ja siitä haluat eroon.
      Jos et pelkää, et punastu. Ja vaikka punastuisit, et välittäisi.

      Laajemmin puhuen punastumisen pelko on yksi ns. ’sosiaalisen ahdistuksen’ muoto. Sitä pitää yllä tuo yllä mainittu pelon kierre.
      Miten sitten päästä siitä aivan turhasta pelosta?

      Suoraviivaista keinoa ei ole jota voisin tässä lyhyesti sanoa. Voisin antaa neuvoja, mutta niiden noudattaminen vaatii sen verran tarkkaa selontekoa, että tämä blogi ei oikein riita siihen. Sosiaalista ahdistuneisuutta hoidetaan CBT:n keinoin siten, että aluksi opitaan että ne omat tulkinnat (kuten: minulle nauretaan, minua pidetaan naurettavana>>en SAA punastua…) eivät välttämättä ole ihan 100% oikeita. Sitten opetellaan keinoja, kiinnittää enemmän huomiota ulkoiseen ja vähemmän omaan itseen – ja siihen oireeseen. Ja myös tehdään ns. testejä ja altistusharjoituksia niin kuin silloinkin kun hoidetaan vaikkapa paniikkia. Kaiken ideana on lopettaa – tai ainakin vähentää merkittävästi sitä pelkoa. Ja itsen tarkkailua. Yksi keino on mita voit kokeilla heti: keskity tietoisesti yhden henkilön vaikkapa hiusmalliin kun puhut joukolle – jos olet vaikka luokan edessä. Keskity siihen niin, etta voit kuvailla sen myohemmin. Puhu talle henkilolle, vaikka naennaisesti puhut koko luokalle…Tama on vain yksi ’temppu’ mika auttaa hiukan vahentamaan itseen kohdistuvaa tarkkailua.

      Toki olen käytettävissä jos haluat kokeilla miten CBT puree ongelmaasi. Ota silloin yhteytta kontaktiboksin kautta sivulla:

      http://paniikkihairio.fi/ota-yhteytta/

      Tarkkaile myos sahkopostiasi, suunnittelen erityista tyopajaa sosiaalisen ahdistuksen voittamiseksi. Tama varmaankin ajoittuu alkuvuoteen.

      Ota rennosti

      Ari

Leave A Response

* Denotes Required Field