ROCD, POCD, HOCD – pakkoajatukset eri aiheista

OCD-pakko-oireinen häiriö

”Huomasin katsovani tuota miestä, ei helvetti, värähtikö munissa samalla? En kai mä ole homo?”; ”Tuli yht’äkkiä mieleen ajatus, että kuristan lapseni! onko mussa joku salainen taipumus pahaan?” ”En kai mää saa jotain seksuaalisia ajatuksia noista lapsista? Jos mää olisin pedofiili, niin se olisi pahinta mitä voi tapahtua!” ”Sainko HIV tartunnan, kun koskin siihen tahraan bussissa? Mun on pakko mennä testeihin…”

Tässä muutama pakkoajatus erilaisista aiheista. Pakkoajatus on sellainen ajatus jota et haluaisi kokea, mutta joka tulee kutsumatta. Se on silti vain ajatus. Pakkoajatus on toki tietynlainen ajatus, se on yhdenlainen spontaani ajatus ja yleensä sillä ei oikeasti ole mitään sen kummempaa merkitystä kuin muillakaan niillä tuhansilla ajatuksilla joita mielemme käsittelee vuorokauden aikana. Sinä ja minä saamme päivän mittaan kaikenlaisia ajatuksia ja impulsseja, osa niistä ajatuksista on positiivisia, osa neutraaleja ja osa kielteisiksi koettuja. Yhteinen tekijä noille ajatuksille on, että ne ovat spontaaneja, kutsumattomia. Niitä voi siksi kutsua myös tunkeileviksi ajatuksiksi ja jos koet, että huomaamasi ajatus on kielteinen tai jollain lailla paha, epämiellyttävä, niin sitä voi kutsua nimellä pakkoajatus. Oikeastaan ajatus on pakkoajatus vasta, jos koet sitä toistuvasti ja se alkaa ahdistaa sinua. Edellä olevat esimerkit ajatuksista ovat sellaisia joita moni potilaani/asiakkaani on kokenut toistuvasti ja jotka aiheuttavat kokijalleen ahdistusta. Ne ovat siis pakkoajatuksia.

Paitsi että pakkoajatus on spontaani ja pahana koettu, se on myös sellainen ajatus tai idea, jota et oikeasti missään tapauksessa halua toteuttaa, kokea tai tehdä. Jos siis olet rauhaa rakastava ja kammoat väkivaltaa, niin sinun kohdallasi pakkoajatus olisi todennäköisesti väkivalta-teemainen. Jos olet hankkimassa lapsia ja sinulla on taipumusta pakko-oireisiin, niin mitäpä muuta pakkoajatuksia kokisitkaan, kuin juuri väkivaltaisia ajatuksia jotka kohdistuvat lapsiin – tai ehkä seksuaalisaiheisia pakkoajatuksia – lapsiin kohdistuvia. Nämä ajatukset väistämättä aiheuttavat ahdistusta ja sitten kaikenlaista välttelevää käyttäytymistä: teet mitä tahansa välttääksesi noita ajatuksia, alat pelätä niitä ajatuksia ja mielesi alkaa antaa niille kaikenlaisia pelottavia tulkintoja: ”Entä jos oikeasti haluankin…?” Siinä vaiheessa viimeistään, kun alat ajatella noita ”Entä jos?” ajatuksia on ahdistuksesi jo noussut sietämättömäksi ja teet nyt kaikkesi varmistaaksesi, että mitään pahaa ei tapahdu ainakaan sinun ’välinpitämättömyytesi’ takia. Koetat lopettaa pakkoajatukset, alat vältellä tilanteita missä pakkoajatukset voivat ilmetä, alat korvata pakkoajatukset ’neutraaleilla’ ajatuksilla, teet kaikenlaisia oheistoimintoja, siivoat, lenkkeilet…mitä tahansa, kunhan pääset hulluista ajatuksista eroon. Lopulta alat pelätä myös omaa ahdistustasi ja haet rauhoitusta. Elämä alkaa olla yhtä taistelua pakkoajatuksia vastaan, ahdistusta vastaan – ja tästä taistelusta on tullut elämän sisältö. Mutta eihän niin pitänyt olla! Elämässäsi on ihan muut asiat jotka merkitsevät sinulle oikeata elämänsisältöä. Pakkoajatus – (tai muut pakko-oireet) on sellainen kiusaaja, joka on alkanut määritellä sinun elämääsi, mihin pitää keskittyä ja mitä pitää ehdottomasti varoa. Mutta juttu on näin: sinun pakkoajatuksesi on valehtelija. Se käskee sinun pestä käsiäsi kolmesataa kertaa päivässä, muuten et muka selviä, tai jotain pahaa tapahtuu. Se käskee sinun tarkistella seksuaalista suuntautumistasi aina kun olet tekemisissä ihmisten kanssa, varmistaa, että et vain saa väkivaltaista ajatusta, muuten muka paljastut joksikin mitä et halua…lopulta et muuta ehdikään, kuin tarkistella ja varmistella – ja ahdistus senkun jatkuu.

Onneksi tuo pakkoajatus-kiusaaja voidaan häätää sinun päästäsi johtajan paikalta. Huomaa: en sano, että häädämme ajatuksia. Sanon vain, että se kiusaaja nimeltään pakkoajatus-noidankehä voidaan panna oikeaan paikkaansa. Sen ei tarvitse antaa kiusata sinua loputtomasti. Sinä voit oppia, että pakkoajatus on vain ajatus siinä kuin muutkin ajatukset – lopputulos on, että pakkoajatus ei enää ole pakkoajatus, vaan vain ajatus. Ahdistus lievenee. Pakkotoimien, välttelyn ja kaikenlaisten varmistelujen tarve vähenee. Jotta tähän päästään pitää silti tehdä joitakin juttuja aika ovelasti. Puhutaan siedätyksestä. Sitä me juuri teemme CBT terapiassa: siedätämme sinut niin, että ajatusten merkittävyys ja ahdistavuus vähenevät. Mutta tämä tehdään tietyllä tavalla. Jos lähdet siedättämään itseäsi ajatuksille väärällä tavalla, niin on todennäköistä, että huomaamattasi käytät juuri niitä keinoja, joita se sinun pakkoajatus-kiusaajasi kuiskuttelee sinulle. Samoin jos teet siedätystä vain siedätyksen vuoksi, mutta et samalla huolellisesti ja asteittain jätä varmisteluja, tarkistelua ja välttelyä, niin teet itsellesi vain karhunpalveluksen. Pakkoajatukset saavat mielessäsi vain lisää merkitystä ja pelkäät ahdistusta entistä enemmän. Kysy kokeneelta CBT terapeutilta, miten voit päästä pakkoajatusten herruudesta ja kaikenlaisen pakko-oireilun herruudesta. Huomaa, että terapeutin on oltava kokenut paitsi CBT terapiasta, myös nimenomaan pakko-oireiden (pakko-oireinen häiriö) hoidosta.

Huomasitko, että alussa olevat esimerkit pakkoajatuksista ovat kaikki eri teemoista? Ensimmäinen on seksuaalisuus-teemainen pakkoajatus, seuraavaa väkivaltaisuus-teemainen, kolmas ehkä kokijalleen kaikkein pelottavin, pedofilia-teemainen pakkoajatus ja viimeinen on teemaltaan likaaminen, sairastuminen, tartuttaminen. Pakoajatukset saavat noiden aiheiden lisäksi monia muita muotoja ja niiden seurauksena kärsijä kokee pakottavan tarpeen suorittaa erilaisia pakkoajatukseen liittyviä pakkotoimia, tai rituaaleja. Jos esimerkiksi pakkoajatus koskee käsien likaisuutta (tartunta!!), niin on ihan ymmärrettävää, että ihminen silloin kokee valtavaa tarvetta juuri käsien pesuun.

Koska seksuaalisuuteen liittyviä pakkoajatus-oireita on aika vähän käsitelty asiallisesti, ja koska moni ammattilainenkin kokee ne jotenkin hankaliksi hoitaa, päätin kirjoittaa muutaman artikkelin aiheista. Muita hankaliksi koettuja aiheita ovat juuri pedofilia- teemaiset pakkoajatukset, väkivaltaiset pakkoajatukset ja parisuhde-teemaiset pakkoajatukset. Voit siis odottaa minulta lähiaikoina artikkeleja jotka käsittelevät erityisesti näitä pakko-oireita.

Siihen asti: otahan rennosti ja käy katsomassa miten OCDta voidaan hoitaa ja mitä tarkoittaa CBT
https://ocd-clinic.com/
OCD-pakko-oireinen häiriö

1 Comment

  • Kokokanel

    Reply Reply April 10, 2018

    Moi Ari,

    Ongelmani on pettämiseen liittyvät pakkoajatukset. Taustalla on yleistynyt ahdistuneisuus. Vuosia sitten, edellisessä suhteessani, sorruin kerran pettämään. Ehkä se oli myös minulle keino repäistä itseni irti epätoivoisesta tilanteesta ja toimimattomasta suhteesta. Joka tapauksessa niin kävi, enkä ole asiasta ylpeä.

    Nykyisen kumppanini kanssa olen ollut muutaman vuoden ja suhteemme on hyvä. Ihan viime aikoina minulle on alkanut tulla pakkoajatuksia pettämisestä: entä jos annan tässäkin suhteessa annan asioiden kehittyä siihen, että lopulta petän ja sitten pilaan kaiken? En siis todellakaan halua pettää, mutta pelkään että niin vain käy. Pelkään, että minussa on jotain vialla, koska olen ennenkin pystynyt pettämään.

    Olen tämän takia nykyään tuntosarvet pystyssä koko ajan: “Katsoiko tuo henkilö minua sillä silmällä, jos katsoi niin miten reagoin? En kai halunnut seksiä hänen kanssaan?” “Meikkasin ja pukeudun nätisti töihin aamulla. En kai vain oikeasti halua pettää kumppaniani jonkun työkaverin kanssa?” “Uskallanko mennä illanviettoon? Entä jos joku tulee iskemään minua, olenko silloin antanut ymmärtää jotain ja kenties salaa halunnutkin sitä?” “Tuo henkilö on mielestäni viehättävä, miksi minusta tuntuu tältä, olenko nyt pettäjä?”

    Ehkä joku tässä tilanteessa alkaisi pukeutua säkkiin ja välttää kaikkia tilanteita, joissa minkäänlainen flirtti tai säpinä ihmisten välillä voisi tulla kyseeseen. En kuitenkaan usko sen olevan ratkaisu mihinkään. Tuntuu että minun on nykyään vaikea asettaa itselleni terveitä ja fiksuja rajoja, koska tunnen syyllisyyttä ihan kaikesta ja pelkään, että tulen pettämään.

    Mikä neuvoksi?

Leave A Response

* Denotes Required Field