Pakko-oireinen häiriö. Mikä auttaa?

obsessive-thoughts

Pakko-oireinen häiriö (OCD) on yleinen ja hoidettavissa oleva mielenterveyden ongelma. Miljoonat ihmiset ympäri maailman kärsivät pakko-oireisesta häiriöstä, siihen liittyvästä ahdistuksesta ja peloista ja muista ns. pakko-oireista. Pakko-oireiselle häiriölle tyypillisiä pakko-oireita ovat pakkoajatukset (obsessiot) ja pakkotoimet (rituaalit). Pakkoajatukset ovat jatkuvasti ja toistuvasti mieleen tunkevia ei toivottuja ajatuksia ja mielikuvia. Pakkotoimet taas ovat jatkuvasti, pakonomaisesti, toistettuja tekoja, toimia joiden tarkoitus on lievittää pakkoajatusten tuottamaa ahdistusta. Pakkotoimet voivat olla fyysisiä, ulospäin näkyviä tekoja, kuten jatkuvaa käsien pesua tai ne voivat olla päässä tapahtuvia ’rituaaleja’, kuten ylenmääräistä analysointia tai vääriksi koettujen ajatusten kontrollointia, tukahduttamista ja neutralisointia. Ylenmääräinen varmistelun hakeminen toisilta tai omista ajatuksista on yksi yleinen pakkotoimi.

Pakko-oireinen häiriö on ahdistushäiriö ja se perustuu välttelyyn. Pakko-oireista kärsivä välttelee – ymmärrettävästi – pakkoajatusten tuottamaa ahdistusta, ja siksi hän turvautuu aina enemmän pakkotoimiinsa. Totuus on, että me kaikki koemme aika ajoin epämiellyttäviltä tuntuvia ajatuksia ja muita ei toivottuja mielen (ja toisinaan kehon) kokemuksia. Samoin meillä kaikilla on jonkin verran rituaalimaisia tapoja toimia ja sehän on vain järkevää, totutut tavat säästävät aikaa ja energiaa, kun ei joka kerta tarvitse erikseen pohtia miten asiat hoitaisi. Ongelmasta voidaan puhua silloin kun mieleen tunkevat ajatukset aiheuttavat merkittävää ahdistuta ja pakkotoimet vaikeuttavat jokapäiväistä elämää – sen sijaan että ne helpottaisivat sitä. Kun pakkoajatukset ja pakkotoimet lisäksi rajoittavat elämääsi, sitä mitä voit tai uskallat tehdä, vievät kohtuuttomasti aikaa ja haittaavat työtä, sosiaalista elämää ja kotitoimia, niin voidaan puhua häiriöstä nimeltä pakko-oireinen häiriö.

Pakko-oireinen häiriö aiheuttaa paljon kärsimystä, mutta hyvä uutinen on, että nykyään on olemassa tutkittu ja testattu menetelmä joka tehoaa pakko-oireiseen häiriöön hyvin. Vuosien tutkimukset erityisesti Britaniassa ja USAssa ovat osoittaneet, että CBT (Cognive and Behavioura Therapy) ja ERP (Exposure and Response Prevention = suomeksi suurin piirtein ”altistus ja pakkotoimen estäminen”) ovat erittäin tehokas hoito tähän ongelmaan. Suomessa CBT hoito tunnetaan nimellä kognitiivinen ja käyttäytymisterapia. Huomaathan, että tuo sana ’käyttäytymis’ on tärkeä, se tarkoittaa, että terapiassa ei ainoastaan keskustella asioista, vaan sinun käyttäytymistäsi (pakkotoimia) muutetaan suunnitellusti. Jotta terapia onnistuisi on myös tärkeää, että terapeutti on kokenut nimenomaan pakko-oireisen häiriön hoidosta ja käyttää ERPtä keskeisenä osana hoitoa. Pakko-oireisen häiriön hoidossa ajatuksia kyseenalaistaen ja altistaen on otettava huomioon erityisiä asioita joita ei muissa ahdistusongelmissa tule eteen. Kokematon terapeutti voi aiheuttaa vahinkoa. Viimeaikaiset tutkimukset ovat lisäksi osoittaneet, että paras tulos saavutetaan, kun terapia tapahtuu erityisen intensiivisesti. Tämä kaikki tutkimus ja kokemus ja oppiminen on kehittynyt pikkuhiljaa omassa yksityisessä CBT praktiikassani ja saanut muodon jonka nimi on ’INTENSIIVIterapia.’

Moni kysyy minulta erityyppisiin pakko-oireisiin liittyviä kysymyksiä, kuten: ”pelkään jatkuvasti olevani homo, vaikka tiedän olevani hetero, mutta sittenkin ahdistuessa tulee mieleen ajatus: ’entä jos sittenkin’…tarkistelen suuntautuneisuuttani, varmistelen ja välttelen esim. kuntosaleja…mitä tälle voi tehdä?” Ajattelin siksi kirjoittaa muutaman artikkelin, joissa käsittelen noita erityyppisiä pakko-oireita. Erityyppisiä pakko-oireita ovat mm: seksuaalisen suuntauksen pakko-oireet; väkivalta ja vahingon tuottamis-pakko-oireet; pedofilia ajatuksiin liittyvät pakko-oireet; pääsääntöisesti pakkoajatuksista koostuva pakko-oireilu (ilman näkyviä pakkotoimia); jumalanpilkka-pakko-oireet; järjestys-pakko-oireet; parisuhde-pako-oireet. Voit odottaa lähipäivinä artikkeleita noista aiheista.
Jos haluat kysyä terapiasta, niin ota yhteyttä, tai tsekkaa ensin täältä:
http://ocd-clinic.com/intensiiviterapiasta/

1 Comment

  • K S

    Reply Reply January 2, 2018

    Hei!

    Hyvää uutta vuotta! Olisin kovasti kiinnostunut hoitamaan ajoittaisia pakkoajatuksiani, jotka ovat riesanani ollut viimeaikoina lisääntyneen ahdistuksen vuoksi. Olen päättänyt, että teen kaikkeni niistä eroon päästäkseni. Elämän tarinani on lapsesta saakka ollut hyvin tramaattinen ja minulla on ollut hyvin vaikeaa viimeaikoina,jolloin nuo ikävät ajatukset ovat kiusanneet minua. Nyt tilanne on niin,että, jos ne eivät Ole kiusanani niin pelko että ne tulevat on ongelma pelko pelosta jne. Asun Norjassa ja olen Tampereelta.

    Ystävällisin terveisin K

Leave A Response

* Denotes Required Field