Jotakin minusta

Ari SaarioOlen laillistettu ja BABCP:n (British Association for Behavioural and Cognitive Psychotherapies) hyväksymä kognitiivinen ja käyttäytymis – psykoterapeutti.

Ks BABCP;n laillistamat terapeutit:

http://www.babcp.com/Default.aspx klikkaa “public” ja sitten: “find therapist”

Työskentelen sekä Britannian kansallisessa terveydenhuollossa (nykyään freelancerina, netin kautta), että itsenäisenä praktiikan harjoittajana. Asun tätä nykyä Tampereella – viime syyskuusta lähtien. Siihen asti asuin vuosia Britanniassa, Atlantin rannalla, paikassa, jota kutsutaan – varmaan vitsailumielessä – nimellä ‘sunny Southsea’. Ainakin minusta tuntuu, että vaikka siellä ei juuri lunta näy talvellakaan, niin Suomessa aurinko paistaa enemmän kuin Southseassa–ainakin kesäaikaan.

Olen työskennellyt Brittiläisen kansallisen terveydenhuollo palveluksessa jo toistakymmentä vuotta. Aluksi oikeuspsykiatrisessa sairaalassa kuntouttamassa potilaita takaisin ’siviilikuntoon’, sitten kriisiryhmässä auttamassa mielenterveyden kriisiin ajautuneita ihmisiä selviytymäään akuutista kriisistään.

Viimeiset vuodet olen työskennellyt omassa praktiikassa – ja National Health Servicen (NHS) palveluksessa, eri lääkäriasemilla ns. ’Korkean intensiteetin’ kognitiivisena psykoterapeuttina, keskittyen pääasiassa auttamaan ahdistuksesta, masennuksesta ja huonosta itsetunnosta kärsiviä ihmisiä. Lisäksi autan ihmisiä saavuttamaan paremman ja vankemman itseluottamuksen ja itsevarmuuden. Tämä on tärkeää varsinkin ura ja esiintymisihmisille jotka haluavat esiintyä varmemmin, mutta myös kelle tahansa joka kärsii esiintymisjännityksestä tai haavoittuvasta itseluottamuksesta tai itsetunnosta.

En ole koskaan tehnyt palkitsevampaa työtä!

On upea tunne, kun voi luoda toimivan terapeuttisen suhteen sellaisen ihmisen kanssa joka on kärsinyt vaikkapa huonosta itsetunnosta ja sosiaalisten tilanteiden pelosta ja siksi jäänyt elämän ulkopuolelle. Moni ahdistuksesta kärsivä lakkaa menemästä minnekkään ja vain hautautuu kotiinsa. Tämä tietenkin helposti aiheuttaa lisää ongelmia, kuten masennusta. Kun sitten tuollainen ihminen alkaa taas käydä ulkona, seurustella, nauttia elämästään – ja tehdä noita muutoksia jo muutaman terapiakerran jälkeen, niin sitä tunnetta on vaikea edes kuvailla!

Moni potilaani on ollut niin ahdistunut tai masentunut, että he eivät edes tiedä hoitoon tullessaan, mitä he oikeasti haluaisivat elämältään, koska ahdistus on ollut niin hallitseva osa heidän elämäänsä, että he eivät yksinkertaisesti uskalla ajatella oikeata elämää…on tuntunut liian katkeralta se kontrasti haaveiden elämän ja todellisuuden välillä, että on paras olla edes ajattelematta tavoitteita. Jos uskaltautuu haaveiluun, voi pelätty romahdus todellisuuteen tuntua liian katkeralta kestettäväksi. Ja sitten he kuitenkin saavuttavat tavoitteensa!

Ihmiset ovat päässeet eroon sellaisista elämää rajoittavista ongelmistaan kuin:

Paniikkihäiriö, ajoittaiset paniikkikohtaukset, sosiaalisten tilanteiden pelko ja ylivoimainen ujous, pakko-oireinen häiriö (OCD), trauman jälkeinen stressi, masennus, huono itsetunto, oksennusfobia, neulafobia, epätodellisuuden tunne ja depesonalisaatio ja moni muu pelkoon ja ahdistuksen liittyvä ongelma.

Parasta työssäni on juuri se, että ihmiset paitsi pääsevät eroon ongelmastaan, myös todella saavuttavat tavoitteensa.

En tee työtäni kiitoksen toivossa, mutta on silti todettava, että on ollut mukava saada kiitoskirjeitä, kortteja ja sähköposteja entisiltä potilailtani. Noissa kontakteissa he kertovat miten he ovat alkaneet elää, aloittaneet uuden harrastuksen, hakeutuneet töihin vuosien tauon jälkeen, alkaneet opiskella – asioita jotka tuntuivat heistä mahdttomilta aiemmin!

En haluaisi tehdä mitään muuta työtä!

Päätyöni ohella kirjoittelen juttuja, artikkeleita ja itsehoito-oppaita. Viimeisin isompi työni oli paniikkihäiriön hoitokurssi. Kirjoitin kurssimateriaalin perustuen kokemuksiini, sekä hyviin, että huonoihin.

Aloitin tämän saitin saadakseni oman väylän, missä voin levittää paniikittoman elämän sanomaa. Tahdon muuttaa sen, miten ahdistusongelmia, kuten paniikkihäiriötä hoidetaan Suomessakin. Sinä voit päästä pelostasi ja ongelmistasi! Sinun ei tarvitse ainoastaan pärjätä ongelmasi kanssa!

Olen huomannut, että monella – varmaankin useimmila ihmisillä Suomessa – on sellainen harhaluulo, että ahdistushäiriöt, pahimmillaan vaikkapa paniikkihäiriö on jotakin mistä pitää vain kärsiä. Siitä voi ehkä hakea helpotusta keskustelufoorumeilla jakamalla ikäviä kokemuksiaan toisten kanssa, mutta paniikkihäiriö nyt vain on osa minua jne. Samalla tavalla asennoidutaan huonoon itsetuntoon ja itseluottamukseen ja itsevarmuuteen.

Totuus on, että paniikkihäiriö on opittu (ainakin suureksi osaksi) tapa ajatella reagoida ja siitä voi oppia pois. Samoin voi oppia muuttamaan ja voittamaan uudelleen sellaiset opitut ongelmat kuin huono itsetunto ja huono itseluottamus ja  huono itsevarmuus. Tai siis itseluottamuksen puute, itsevarmuuden puute jne.

Sama pätee useimpiin (ellei kaikkiin) ahdistuneisuus- ja mielialaongelmiin. Olipa kyseessä sosiaalisten tilanteiden pelko, joka voi saada erilaisia muotoja, kuten äärimmäinen ujous tai esiintymisjännitys tai ylipäänsä ahdistuneisuus sosiaalisissa tilanteissa tai jokin muu ahdistusongelma tai oireilu. Kyseessä on aina – usko pois- opittu tapa ajatella itsestäsi ja suhteestasi muihin, ja sitten reagoida. Olen tätä hiukan selittänyt paradoksaalisessa kurssissani (voit halutessasi ostaa kurssin) mm. kohdassa missä puhutaan ehdollistumisesta ja agorafobiasta.

Vaikka tämäm saitin nimi on paniikkihäiriö, niin ideana on levittää sitä sanomaa, että paniikkihäiriön lisäksi kaikki ahdistus- ja tuollaiset mielialaongelmat voidaan OIKEASTI voittaa ja vieläpä nopeasti. Ei niitä tarvitse vain loputtomiin puida ja jakaa foorumeissa. Ahdistusongelmat ovat voitettavissa. Tutkituilla kognitiivisilla menetelmillä. Nopeasti.

Ahdistusongelmia jotka tutkitusti voitetaan kognitiivisella ja käyttäytymisterapialla:

  • paniikkihäiriö
  • yleistynyt ahdistuneisuus
  • OCD, eli pakko-oireinen häiriö – pakkoajatukset
  • sosiaalinen ahdistus – sosiaalisten tilanteiden pelko
  • esiitnymisjännitys
  • terveysahdistus
  • lentopelko
  • ajamisahdistus
  • näiden lisäksi monia muita

Kognitiivisella käyttäytymisterapialla voitetaan lisäksi

  • itsetunto ongelmat
  • itseluottamuksen puute
  • itsevarmuuteen liittyvät ongelmat

Kirjoittelen blogiin artikkeleita kaikkiin näihin liittyen – ja lisäksi moneen muuhun. En kirjoittele lyhyitä ‘mustatuntuu’ juttuja, vaan kaikki artikkelit perustuvat tutkimuksiin ja kiliinisiin todisteisiin. Siksi artikkeleita ei tule päivittäin. Ei vain ole aikaa!

Toivon, että voisit kommentoida blogissani, kertoa kokemuksistasi, antaa vinkkejä jne. Ehkä tahdot myös katsoa, mitä olen kirjoittanut paniikkihäiriöstä tai muusta aiheesta, tai haluat ladata ilmainen kirjasi. Halutessasi voit tietenkin tilata koko paradoksaalisen paniikkihäiriö-kurssin…tai vaikka varata session tai pari terapiaa skypen kautta!

Joka tapauksessa,

Ota rennosti!

Ari Saario