Esiintymisjännitys – Kuinka voi vähentää jännittämistä esiintymisen aikana

esiintymisjännitys

Muutama viime hetken vinkki esiintymisjännittämisen lieventämiseksi

  1. Treenaa

Fyysinen harjoittelu tutkitusti vapauttaa mielihyvähormoneja, tunnetuin niistä on nimeltään endorfiini. Onko joku joka ei ole kokenut, että lenkin jälkeen on hyvä olo? Endorfiiniryöpsy on tosi juttu. Endorfiinit ovat kehon omaa morfiinia. Miksi endorfiiniryöpsy voi vaikuttaa esiintymiseen? Siksi, että endorfiinien vaikutus jatkuu tunteja harjoituksen jälkeen.  Endorfiinit ja muut oheisprotskut ja hormoonit (älä kysy mitä ne kaikki ovat, jos sinun pitää välttämättä saada selville nimet ja kemialliset kaavat, niin tutki itse). Joka tapauksessa nuo “kamat” vaikuttavat kehossasi jopa 12 tuntia. Ne ovat kehon vasta-aineita stressille ja niiden tehtävä on antaa hyvä olo ja fiilis: “kaikki tulee olemaan ihan hyvin ja OK” Joten: ennen seuraavaa esitystä: älä koeta väkisin rauhoittua kaikenlaisilla hengittelytempuilla, älä koeta hengitellä rauhallisesti ja huijata itseäsi huomion ohjaamisella muualle. Mene treenaamaan!

  1. Valehtele kaikille
    Tai paremminkin: älä kerro koko totuutta. Usein kuulee neuvon, että kerro yleisölle, jos jännittää. Usko kokenutta terapeuttia: Jos jaat jännityksesi yleisön kanssa, niin siitä seuraa vain, että keskityt siihen – ja samoin yleisö. Neuvoni on: Valehtele, tai: näyttele. Mutta tässä on se snagi: oikeasti et valehtele koska näyttelet itseäsi. Ajattele nyt: kotona olet oikea tiikeri. Laulat mitä haluat, pullistelet lihaksia peilin edessä, sanot äänekkään mielipiteen mistä aiheesta tahansa, varsinkin niistä mistä et tiedä mitään, kerrot juttuja, elehdit niin, että pitää väistellä…Mutta julkisen esiintymisen tullen et saa sanaa suusta, jäykistyt, annat toisten hoitaa esiintymisen. Kumpi on oikea sinä? Oikeasti se kotona oleva heppu on oikea sinä. Jännittämisesi vain estää sinua paljastamasta oikeaa sinua julkisesti. Joten: valehtele. Tämän voi tehdä niin, että mietit etukäteen mitä tekisit, jos sinua ei jännittäisi. Millainen se henkilö olisi, jos tilaisuus olisi sinun olohuoneessasi ilman yleisöä? Kirjaa ylös pari asiaa: millaisessa ryhdissä seisot, millaisia asioista sanot, (älä silti harjoittele täsmällisiä lauseita, muuten alat jännittää, että unohdat ne), miten ilmehdit, miten pidät katsekontaktia jne…Sitten, vaikka jännittääkin, esität tuota henkilöä.
  1. Älä puhu yleisölle – puhu yhdelle henkilölle.
    Kun puhut porukalle, älä puhu kaikille. Valitse yleisön joukosta yhdet ystävälliset kasvot ja puhu hänelle. Keskustele hänen kanssaan. Älä koeta suorittaa täydellistä puhetta, vaan keskustele.  Hyvä kikka on sitten valita myös toinen ystävällisen näköinen henkilö ja puhua hänelle joku muu asia, (siksi että et ala tuijottaa jotakuta yhtä henkilöä). Mutta pääasia on, että keskustelet jonkun kanssa, et koeta suorittaa, etkä hallita koko laumaa. Älä myöskään puhu seinälle tai katolle tai lattialle. Tässä auttaa edellinen kohta: mieti etukäteen millaisessa asennossa seisot, minkä asian aiot kertoa – ja kerro se sitten – yhdelle henkilölle kerrallaan.
  1. Ahdistu
    Mark Twain sanoi:On kahdenlaisia puhujia: niitä jotka ovat jännittäjiä ja niitä jotka ovat valehtelijoita.” Kaikki jännittävät esiintymistä. Useat lavakoomikot ovat sanoneet, että jännittäminen oikeasti auttaa, sitä voi käyttää voimavarana. Miten se käytännössä toimii? Ajattele vaikka vuoristorataa. Jos olet hurjastellut vuoristoradalla, niin sinua on jännittänyt – ja juuri se jännittäminen on se hauska juttu. Jos koetat vastustaa vuoristoradan kurveja, niin sinua alkaa pelottaa, ja jännitys muuttuu kauhuksi. Mutta kun myötäilet ja annat mennä, niin jännitys antaa positiivista potkua – samalla kun hiukan pelottaa. Yleisön kohtaaminen on samanlaista: anna jännityksen tulla. Älä puhu siitä, älä tee siitä numeroa. Nauti siitä, kun sydän pamppailee ja hiukan huimaa; se on osa matkaa. Se antaa sinulle vimman tuntee ja huomaat suorittavasti kahta paremmin. Mutta jos koetat estää ’oireitasi’ näkymästä niin taistelet luonnollista ja voimakasta reaktiota vastaan. Tuo reaktio on itse ’taistele tai pakene’ reaktio: taistelet taistelureaktiota vastaan: heität bensaa liekkeihin.
  1. Mokaa
    Pahin vihollisesi on se, että et anna itsesi mokata. Et salli mokaamista. Mokaaminen on mielestäsi moka. Mutta ajattele rehellisesti: kummasta pidät enemmän: herra täydellisestä joka pitää fantastisia puheita, eikä koskaan mokaa, ei tee koskaan pienintäkään virhettä – vai herra 47stä joka voi välillä vähän töpätä, mutta ei siitä välitä, vaan nauraa itsekin mokalleen? Totuus on, että me rakastamme mokaajia. Syy on se, että mokaaminen on inhimillistä. Ajattele nyt, vaikka Buster Keaton elokuvia. Pikku mokailija on se jota kaikki rakastavat. Ei se vahva ja komea suorittaja. On helppo samaistua töppäilijään, me kaikki töppäilemme. Jos joku ei töppää eikä mokaa, hän ei tunnu inhimilliseltä.
  1. Syö banaania
    No, tämä on paremmin ravintoihmisten alaa, mutta tosi on, että esiintymään ei kannata mennä tyhjällä vatsalla. Verensokerin laskeminen vaikeuttaa keskittymistä ja se taas lisää ahdistusta. Joitakuita kuitenkin pelottaa, että kun oikein jännittää, niin voi tulla pahoinvointia, vatsa mennä sekaisin tai voi tulla jopa oksennus. Mitä siis voisi syödä, että verensokeri ei laskisi liikaa – joka taas lisäisi jännittämisen oireita, mutta joka ei saisi ruokaa tulemaan eteesi lavalle, mikä toki lisäisi ahdistusta? Banaani, riisi, lasten omenamössö ja vaalea leipä rauhoittavat vatsaa. Ja antavat energiaa.

Haluatko kokeilla intensiivistä treeniä esiintymisjännitämisen voittamiseksi? Vieraile
Mokataan Vaan Lyhytkurssi 

Leave A Response

* Denotes Required Field